Gittik, Gördük, Öğrendik: Küba Romu ve Küba Kokteylleri Dosyası

Küba romu (3)
Küba’ya giderken dönüşte bavula kaç tane Küba romu sığdırabileceğini düşünenler! Küba purosu tamam ama, Küba romu da almadan dönmek olmaz, diyarına kadar gitmişiz, affeder miyiz diyenler. Haklısınız, size katılıyoruz. Bu uğurda Küba’dan dönüş yollarında bavulu taşımaya çalışırken belimizi bile incittik, demek biz de bu yola baş koymuşuz sdfsd. Şaka bir yana, biliyorsunuz, Küba romu dünya çapında ünlü. İnsanın karşısına pek de sık çıkmayan bir fırsat olan Küba gezisine çıkmışken onun da en iyisini, en doğrusunu almak istiyorsanız pek tabii haklısınız. O yüzden dedik ki hazır oralara kadar gidip kendimiz için bu konuları araştırmış ve yerinde öğrenmişken bildiğimiz kadarını size de aktaralım. Bu işten anlayanlar, konuya daha hakim olanlar, “ortamlarda rom dendi mi ardından benim adım gelir” diyen iddialı arkadaşlar varsa yorumlara bekleriz, komik bir şey varsa söyleyin beraber gülelim.

Küba kokteylleri ve Küba romu dosyasına başlamadan gelen not: Küba ile onlarca yazı yazmış olabiliriz, buralara kadar gelmişken göz atmak isteyebileceklerinizi şöyle aşağı bırakalım.
*Bireysel Küba Seyahati Nasıl Planlanır?
*Küba’da Kalınacak Yer Nasıl Ayarlanır?
*Küba’da İnternet Meselesi
*Küba Vizesi Nasıl Alınır?
*Küba Gezi Rehberi: 4 Şehir, 4 Mutlu Gün
*Havana Gezi Rehberi

Fidel Castro Küba
Rahmetli de Daiquiri’yi çok severmiş. Bilmiyor ki şimdi Pitbull bile ondan içiyor sdfsd.

Küba Romunun Hızlandırılmış Hikayesi

Öncelikle Küba romu konusuna bir girizgâh yapmakta fayda var. Biz Küba romu çok güzel, rom çok şahane, yaşasın Küba kokteylleri falan deyip geçiyoruz ama, aslında romun Küba için önemi büyük, çünkü Küba için ciddi bir gelir kaynağı. Zaten Amerikan ambargolarıyla cebelleşen cağğnımız Küba’ya büyük bir destek olduğunu söyleyebiliriz. Nasıl oluyor böyle dardayken bu denli rom üretebiliyorlar diyeceksiniz, onu da açıklayalım. Romun Küba’da üretilebiliyor olmasının ve bu kadar yaygın olmasının temel sebebi ülkenin gerçek bir şeker kamışı bolluğunda olması. (romun ana maddelerinden yani) Zamanında Avrupalıların keşifler için Latin Amerika ve civarlarında cirit atmaya başlaması ile şeker kamışı yetiştiriciliği bu taraflarda yoğunlaşıyor ve zamanla rom içkisinin temelleri atılıyor. Birçok yerde “Korsan içkisi” diye bilinen, adı dokuza çıkıp sekize bir türlü inmeyen rom, Amerika’da alkol üretilmesinin, satılmasının ve taşınmasının yasak olduğu “Prohibition” döneminde acayip bir popülerlik seviyesine ulaşıyor. Amerika’da alkolün yasak olmasının verdiği gazla Küba’ya ve Küba’daki casinolara akın eden Amerikalılar, burada romu çok tutuyor ve rom iyice popüler hale gelmeye başlıyor.

Küba romu (1)
Rom Küba’nın en önemli geçim kaynaklarından biri. Öyle ki geçenlerde bunu kanıtlar nitelikte bir durum da yaşanmış, anlatmadan geçmeyelim, bizi gülümsetti. Küba Çek Cumhuriyeti’ne (ya da Çekya işte, alışamadık ona, koltuk geliyor aklımıza öyle deyince) olan 276 milyon dolarlık borcunu rom ile ödemeyi teklif etmiş. Para üstünü sakızla vermek gibi olmuş biraz. Ne bok yemeye başka kıtadaki adamlara borç taktın Küba diyor olabilirsiniz, bu borç Çek Cumhuriyeti’nin zart zurt isim değiştirme hevesinin bu dönemle sınırlı kalmadığını kanıtlar nitelikteki Çekoslavkya zamanından kalma. Çekya bu teklifi kabul etmiş mi bilmiyoruz, ancak ettiği takdirde ülkenin 100 senelik rom ihtiyacı karşılanacakmış. (“rom ihtiyacı”) Ah be Küba, koltuk takımı mı alıyorsun ya bu ne borca girmek böyle.

Bacardi Vintage Ad

Küba Romu Savaşları: Bacardi Ailesine Hep Beraber Küsüyor Muyuz?

Sokaktan rastgele birini çevirip bildiğin bir rom markası söyle deseniz, adam bu işin üstadı falan çıkmazsa akıllara gelecek iki isim ihtimali vardır, ya Havana Club, ya Bacardi. İkisi de Küba çıkışlı, ikisi de dünya çapında ünlü, hatta dünya çapında en çok satan rom markaları. Ancak bu noktada işler küçük çaplı bir rom savaşına dönüşüyor ve bu durum yalnızca benzer ürünler üreten iki marka olmalarından kaynaklanmıyor.

Küba romu (2)
Bir zamanlar Küba’dan Amerika’ya gitmenin ne denli popüler olduğunu şu reklamdan da anlayabiliyoruz.

Eğer konuyla ilgili biraz bilginiz varsa haberdar olabilirsiniz, yine dünyanın en çok satılan romlarından biri olan Bacardi, Küba çıkışlı. Santiago da Cuba’da küçük bir aile işletmesi olarak başlıyor, romu daha iyi hale getirebilmek için teknikler geliştiriyor ve bir şekilde dünyaya yayılmayı başarıyorlar. Ancak günümüzde Bacardi Küba’da satılmıyor. Hatta Küba’da üretilmiyor bile. Neden? İşte bu konuyla ilgili çeşitli söylentiler var ve tarafsız olanını bulmak biraz zor. Bacardi’nin kendi sitesi de dahil birçok kaynak Küba Devrimi’nin ardından devletin tüm kuruluş ve şirketlere el koyması sonucu Bacardi ailesi bu durumdan pek hoşnut olmayarak Küba’yı terk etmeyi seçiyor. Özetle bu sistemin içinde yer almak istemiyor. Komünizm yanlısı kaynaklar ise genellikle “BACARDİ AİLESİ KÜBA’YI SATTI” şeklinde daha hard core bir hikaye anlatıyor, artık hangisine inanmak isterseniz, tam doğrusunu biz de bilemedik. İsteyen içsin kardeşim, neticede ünlü düşünür Ege Çubukçu boşuna dememiş “Bacardi gecenin vakti Ghetto party” diye……..adgsdf

Küba Romu
Bacardi’nin Havana Club’ı vs. Öz Hakiki Havana Club

Peki bu konu Havana Club’a nasıl bağlanıyor? Hemen onu da anlatalım. Bizim Bacardi ailesi 59’daki Küba Devrimi sonrası “başlarım komünizminize kardeşim benim romum benim kararım” deyip de ülkeyi terk-i diyar eyliyordu ya hani? Taa 1934’ten beri var olan Havana Club onların aksine tamam diyor, komünizm meselesi bizim için sıkıntı değil. Hal böyle olunca Bacardi Amerika’da estirmeye başlıyor, Havana Club ise Küba’da. Küba minnacık ülke, orada estirse ne olacak demeyin, çünkü tabii ki bu durum Küba ile sınırlı kalmıyor, şu anda 120’den fazla ülkede Havana Club çatır çatır satılıyor. Öyle ki bizim Bacardiler konuyla ilgili tribe girip adeta misilleme yaparak aynı isimle, yani Havana Club adıyla bir rom daha çıkarıp onu Amerika’da satmaya başlıyorlar. Yok yere rom savaşları demedik, bildiğiniz savaş bu! Amerika’da gördüğünüz göreceğiniz üzerinde Havana Club yazan her rom, bizim Küba’daki değil, Bacardi ailesinin Havana Club’ı. Hey gidi, biz tatilcilik yapıp Mojito peşinde koşarken arka planda neler oluyormuş.

Küba Rom Üretimi
Küba’da bir rom fabrikasına gitmiştik, bu fotoğraf oradan.
Küba rom fabrikası
Romlar bu fıçılarda bekletiliyor, birinin içine parmağımı soktum, umarım size o denk gelmez, hoş değil………

Küba Romu Nereden Alınır & Neye Göre Alınır?

Küba romu piyasasına hızlı bir giriş yapıp dedikodumuzu da yaptık, şimdi şu Küba romu alma konusuna da bir parmak basalım. Biz bu işin ustası değiliz, ancak eminiz ki aranızdan Küba’ya gidip Küba romu alacak olanlar da zaten çoğunlukla bizim seviyemizde bilgiye sahipler. O yüzden buraya şöyle konuyla ilgili orada öğrendiğimiz küçük ipuçlarından bir derleme yapalım, ararken işiniz kolaylaşsın dedik. Buyrun Küba romu alırken nelere dikkat edilir bir bakalım:

*Romlar Light Rom, Golden Rom, Dark Rom, Aged Rom gibi pek çok çeşide ayrılıyor. Her birinin içimi ve özellikleri farklı. Hatta renkleri bile, zaten isimleri de ona dayanarak verilmiş. Light olan romlar genellikle kokteyller için kullanılan, White ya da Silver rom diye de geçen romlar. Gold ve Dark rom ise sek olarak içilen, Kübalıların genellikle “bu kokteyle harcanmaz” yorumu getirdikleri romlar. Örneğin Mojito içtiğiniz herhangi bir yerde içinde kullanılan rom çok çok yüksek ihtimalle Light Rom sınıfından bir rom.

*Dark Rom ve Aged Rom dediklerimiz, daha iddialı içiciler için, daha uzun süre bekletilmiş, daha özellikli romlar. Pek tabii fiyatları da aynı oranda yükseliyor. Evde arkadaşlarla otururken ikram edeceğiniz değil, arkalara saklayacağınız türden romlar olarak kategorize edebilirsiniz sdfsd.

Küba rom fabrikası (2)
Rom üretimi.

*Küba’da karşınıza pek çok farklı rom markası çıkacak. Bunları kafanıza göre deneyebileceğiniz gibi direkt Havana Club’a da yönelebilirsiniz. Kafanıza göre deneyebilirsiniz diyoruz çünkü fiyatlar gerçekten inanılmaz ucuz. Litrelik Havana Club için 6,5 CUC ödediğimizi söylersek kafanıza biraz daha netleşir herhalde. Ucuz dediysek bu en çok alınan, kokteyl için kullanılan versiyonu için geçerli tabii, kalitesi arttıkça işler çılgınlaşıyor, bazılarına elinizi sürmeye korkuyorsunuz, o ayrı mesele. Añejo 3 Años, Añejo 7 Años, Añejo 15 Años şeklinde dinlendirilme süreleri artan, special edition lololo diye yürüyüp giden ve fiyatı da bu oranda artan birçok versiyonu var. Çok baba bir içiciyseniz ve hayatınızın bir döneminde roma para yatıracaksanız doğru yerde olduğunuzu söyleyebiliriz ama.

*Küba’da nereden Küba romu alabileceğiniz konusu hiç de karmaşık değil, çünkü pek çok yerde karşınıza çıkabilir. Örneğin Havana’da puro da satın almak niyetindeyseniz aynı zamanda rom da satın alabileceğiniz hatta bunları yaparken kredi kartı da kullanabileceğiniz en klasik ve turistik yerlerden birisi Partagac Cigar Factory’nin dükkânı. Fakat aynılarını Havana’dan ayrılırken havaalanındaki duty free’den de alabilirsiniz, herhangi bir fiyat farkı olmuyor.

*Birçok kişi Santiago de Cuba ve Ron Varadero adlı romları da beğeniyor, biz bu işten pek anlamadığımız için yorumlayamıyoruz. Lokal bir rom denemek isterseniz belki ona yönelebilirsiniz.

Küba romu (4)
Rom ile Yapılan En Popüler Küba Kokteylleri

Şimdi, bu kadar romdan bahsettik, hazır konuya girmişken Küba kokteyllerinden bahsetmeden de geçmeyelim. İsterseniz “abi ben kokteyl içmem ya alkolde gelenekçiyim” diyenlerden olun, isterseniz en krallarını içtiğinizi zannedin, öyle bir dünya yok sevgili okuyucu. Bu Küba kokteylleri gerçekten zirvede bırakmalık, “ALLAHIM BUNUN İÇİNE NE KOYUYOR BU ADAMLAR” diye çıldırmalık kokteyller. Artık Küba’nın havasından mıdır suyundan mıdır bilemiyoruz, çünkü kokteyllerin yapılışını izlerken kendi kokteyl hazırlama sürecimizden farklı hiçbir süreçle karşılaşmamamıza rağmen bu adamların yaptıkları kokteyller gibisini gerçekten ömrümüzde içmedik. Kokteylde de devrim yapmışlar esprisi yapalım mı? Hadi yapmayalım.

Şayet Küba’ya gitmek gibi bir niyetiniz varsa orada hangi rom bazlı Küba kokteyllerini deneyebileceğinizden şöyle bir söz edelim, aklınızda bulunsun. Artık bir noktada içmeye kahvaltıdan mı başlarsınız, başucunuza su yerine Mojito mu koyarsınız orasını biz de bilemiyoruz.

Mojito: Her üç kişiden birinin favori kokteyli Mojito bebeğimizin Küba çıkışlı olduğunu biliyor muydunuz? Küba da 2 CUC gibi oha dedirtecek bir ücrete zart zurt içebileceğiniz, daha iyisini de başka hiçbir yerde içemeyeceğinizi iddia ettiğimiz Mojito’nun değerini bilin. Bu arada kendilerine “bizim evde yaptıklarımız niye sizinkiler gibi olmuyor” diye sorunca nane yerine “hierba buena” adı verilen bir bitki kullandıklarını, o yüzden o kadar güzel olduğunu söylediler.

Hemingway Cuba
Hemingway de romu çok severmiş rahmetli………

Cuba Libre: Küba’nın ikonik kokteyllerinden. Kola, rom ve lim ile yapılan bir kokteylin hangi kısmı sevilesi inanın hiç anlayamıyoruz. Allah sevdiklerine bağışlasın, zira kendisi Küba’daki varlığını anlamsız bulduğumuz tek kokteyl bu.

Daiquiri: Hemingway’in favorisi olduğu iddia edilen, ama Küba’da dolaştığınızda her bir halta “Hemingway’in en sevdiği lölölö” adını verdiklerini fark edeceğiniz için zamanla eeeh bee Hemingway’in de sevmediği şey yokmuş dedirtecek içki. Aslında rom, lim suyu ve şeker şurubunun karışımı şeklinde hazırlanıyor. Fakat meyveli, frozen gibi versiyonları da var. Biz meyvelilerinin aşığıyız.

Pina Colada: Küba’da Pina Colada içtikten sonra ne olacak söyleyelim, Türkiye’de içtiğinizi tüm Pina Colada’ları hazırlayanlar ile birlikte bir kazana atıp yakmak isteyeceksiniz arkadaşlar………BU KADAR BASİT BİR ŞEYİ NASIL BU KADAR GÜZEL YAPIYORSUNUZ diye çıldırma noktasına geleceksiniz. Daha önce içmediyseniz içeriğini de hemen paylaşalım, rom, hindistan cevizi ve ananas suyu. Kremasızı ve ananas içinde geleni makbuldür. Bizim yerimize de içiniz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir