Küba’da İnternet Erişimi: Eyy İnternet! Var Mısın, Yok Musun?

Söz konusu Küba’da internet erişimi meselesi oldu mu gerçekten ortalıkta türlü türlü bilgi dolaşıyor. Aslına bakarsanız yalnızca Küba’da internet erişimi için değil, Küba ile ilgili herhangi bir konu için durum böyle. Acayip bir bilgi eksikliği ve karmaşası var ve insanlar tuhaf bir şekilde her duyduklarına inanma eğilimi gösteriyorlar. Bu Küba’nın komünist bir ülke olmasından ve dünyanın geri kalan büyük bir kısmında toplum düzeninin çok daha farklı olmasından mı kaynaklanıyor bilemiyoruz ama, birinin bu işe bir dur demesi lazım galiba. O kişi biz mi oluyoruz? Tabii ki kendimizi bilirkişi ilan etmedik ama, ikinci Küba gezimizin ardından biraz söz hakkımız olduğunu düşünüyoruz. En azından deneyimlediğimiz ve daha somut olan konuları sizlere de aktarmayı görev bildik ve konuya Küba vizesi meselesinin ardından Küba’da internet erişimi konusu ile devam edelim dedik.

Küba’ya ilk gidişimizde yazdığımız yazılar da ilginizi çekebilir, onlara da şuradan ulaşabilirsiniz, hadi yine iyisiniz.

Küba'da İnternet
Küba’da İnternet Erişimi Var Mı?

Madem buralara kadar bu sorunun cevabını almak için geldiniz, biz de size net bir cevap verelim, bundan sonrasını merak etmeyenler yazıyı gönül rahatlığıyla terk etsin. (sana gitme demeyeceğiz Lavinya….) Evet, Küba’da internet erişimi var. Fakat öyle alışkın olduğunuz şekilde değil, daha kısıtlı ve kontrollü bir şekilde. Yani gittiğiniz mekanlarda, oturduğunuz kafelerde “hermanom internet şifresi nedir, bi’ de köz yollatabilir misin ” diye sorarsanız size aval aval bakarlar. Küba’da internet işi tabii ki devlete bağlı olan bir kurum olan ETECSA’da. Bir turist olarak Küba’da internet erişimi sağlayabilmeniz için ETECSA’nın internet kartlarından satın almanız gerekiyor. Bir diğer önemli nokta ise ülke genelinde yayılmış (ki bunların çoğu Havana’da yer alıyor) internet noktalarından birinde bulunmanız. Yani öyle istediğiniz anda şıp diye internete giremiyorsunuz. Ancak bunda 3 sene önceki Küba gezimize kıyasla çok daha kolay bir internet erişimi durumu olduğunu rahat rahat söyleyebiliriz. Bunlar hep Fidel kadar katı bir tutum sergilemekten yana olmayan Raul Castro etkileri olsa gerek.

Fakat Küba’da internet erişimi olması sizde bu erişimin diğer ülkelerdeki gibi olduğu izlenimini de yaratmasın. Zira internet gerçekten oldukça yavaş ve biraz sorunlu çalıştığını da söyleyebiliriz, bu da bir gerçek.

Küba’da kendi operatörümün internetini kullanırsam ne olur?

Valla çok kötü şeyler olur. Açıkçası Küba’da Vodafone kullanımını deneyimlemediğimiz için pek bir yorum yapamıyoruz ama, Turkcell için bırakın internet kullanımını telefonla 1 dakika konuşunca bile manyakça bir tutarı oluyor. Şöyle bir göz attığımız kadarıyla Vodafone gerek konuşma gerek internet konusunda Turkcell’e kıyasla daha insaflı şeyler sunuyor gibi görünüyor, aklınızda bulunsun. Ama genel olarak sizi 3 hayırla uğurluyoruz, mümkünse Küba’da internet erişimi için operatörünüzün size sağladığı interneti kullanmayın.

Küba'da İnternet
Küba Vatandaşlarının İnternet Kullanımı

Hadi Küba’da turistlere internet erişimi var, peki halk ne yapıyor? Kesin bilgi, Kübalıların internet erişimi yasaklı bir durum değil, halk da interneti tıpkı sizin orada kullanabildiğiniz gibi kullanabiliyor. Ancak tabii ki bu Küba vatandaşları için turistlerin erişimi kadar kolay bir şey değil. Bir kere Küba’da evinize bir modem almak bir Küba vatandaşı için oldukça masraflı bir şey. 500 küsür MB internet için 300 dolar civarı bir ücret talep ediliyor(muş), yani masraflı derken, BAYAĞI masraflı. Özetle devlet “arkadaşlar isteyen alsın, var işte internet” diyor gibi görünse de aslında en azından Küba vatandaşları için evlerine internet alabilmek imkansıza yakın bir durum. Sorup da öğrendiğimiz kadarıyla evinde internet olan Kübalılar doktor, profesör gibi daha üst meslek gruplarından sayılabilecek ve daha yüksek maaşı olan Kübalılar. Sokaklarda internet noktalarında Miami’deki akrabalarıyla görüntülü konuşma yapmaya çalışan, ellerinde telefonlar ile yerlere, banklara çökmüş o Kübalılar tahmin ettiğiniz üzere evlerinde interneti olmayan Kübalılar.

Peki bu durumda Kübalılar internete nasıl giriyor? Çoğunlukla biz turistlerin girdiği gibi, internet kartlarından satın alarak. Tabii bu durum da telefonu ya da bilgisayarı olan Küba vatandaşları için geçerli. Birçok Kübalının “Miami’de bir akrabası/arkadaşı” olduğu için akıllı telefonlar, tabletler aslında beklediğinizden çok daha yaygın kullanılıyor. Eski ve müthiş görünümlü, Retro bir Amerikan arabasına biniyorsunuz (çünkü taksiler öyle) yolu nasıl tarif edeceğinizi düşünürken adam tabletine kurduğu navigasyona gitmedik istediğiniz adresi yazıveriyor, cahil cahil “ulan Küba’da navigasyon var ve düzgün çalışıyor vay be” diye düşündüğünüzle kalıyorsunuz, bu konuda işler resmen değişmiş.

Küba'da İnternet
Küba’da internete gitmek için ETECSA Card’ı kullanıyorsunuz.

Küba İnternet Kartı Denilen Şey Nedir, Nasıl Kullanılır?

Yukarıda da söz ettiğimiz gibi, Küba’da internet erişimi için ETECSA’nın internet kartlarından edinmeniz gerekiyor. Görselde de göreceğiniz üzere bu internet kartının arkasında size özel bir kullanıcı adı ve parola mevcut. İnternete girmek istediğiniz zaman bu karttan ediniyor, bir wifi noktasına gidiyor, oradaki “WIFI_ETECSA” adlı wifi’a bağlanıyor ve karşınıza çıkan ekrana size verilen kullanıcı adı ve şifreyi giriyorsunuz. Aslında bir sorun çıkmadığı takdirde işlem bu kadar basit.

Bu internet kartlarının yarım saatlik, 1 saatlik ve 5 saatlik versiyonları var. 1 saatliği 2 CUC. En pahalı olanı tahmin edeceğiniz üzere 5 saatlik olan ve onun ücreti ise 7,5 CUC. Bize kalırsa mantıklı olan internet kartı sırasıyla defalarca cebelleşmemek ve Kübalıların her alandaki dayanılmaz rahatlığı ile sınanmamak adına 5 saatlik olanını almak, temel sebebini ise aşağıda daha net bir şekilde açıklayacağız.

Yine de ETECSA internet kartı konusunda deneyimlerimiz üzerine bilmenizin iyi olacağını düşündüğümüz bazı bilgiler var, onları da es geçmeyelim:

*ETECSA internet kartını Havana’da Calle Obispo 351’deki ETECSA noktasından satın alabilirsiniz, önündeki sıradan tanırsınız zaten. Ayrıca bu ETECSA Centre içinde internete erişim sağlayabileceğiniz bilgisayarlar da var, belki işiniz düşer, aklınızda bulunsun.

*Bu kartlarla ilgili bilmeniz gereken en önemli konu, internet kartında var olan sürenizin siz kullandıkça azaldığı. Tamam, biraz soyut bir cümle oldu kabul, o yüzden örnekle açıklayacağız. Örneğin 5 saat boyunca geçerli olan internet kartlarından aldınız ve yarım saat boyunca internetinizi kullandınız. O 5 saatlik sürenizden yalnızca yarım saat azalıyor ve geri kalan 4,5 saati geziniz boyunca, ülke genelinde internet noktası olan her yerde kullanabiliyorsunuz. Yani bir kez kullanabileceğiniz bir karttan söz etmiyoruz. Örneğin biz bu şekilde 5 saatlik kartı tüm gezi boyunca kullandık ve o internet sırasıyla cebelleşmek durumunda kalmadık, bizi tüm gezi idare etti.

*ETECSA internet kartlarını alırken yer yer bayağı DEV bir sırayla karşılaşabileceğiniz için sıra civarında dolaşıp daha yüksek bir fiyata internet kartı satanlar oluyor. Aynı şekilde işin bir yolunu bulup kendi bağlantılarını ortak kullanıma açarak bunun için para alan internet paylaştırıcıları da (isim verdik adamlara sdfsd) var. Açıkçası çok sıra varsa ve o anda mutlaka internete girmeniz gerekiyorsa, ne bilelim bir aciliyet söz konusuysa çok da absürt bir fiyata satmadıkları için olmayacak iş değil, ancak yine de mümkün olduğunca kendi kartınızı almaya çalışsanız iyi edersiniz.

*Çok spesifik ama işinize yarama ihtimali olan son bir detayımız, biz de orada tanıştığımız Engin Güneysu’dan öğrendik, çok da işimize yaradı bu bilgi sağ olsun. Bazen Iphone’larda bağlantı sıkıntısı olabiliyor. Yani ETECSA bağlantısına tıkladığınızda karşınıza çıkması gereken kullanıcı adı ve şifre bölümü bir türlü çıkmıyor. Bu noktada nedenini bilmediğimiz ve hiç sorgulamadığımız bir şekilde yapmanız gereken şey şu: Ayarlar’a girin, WIFI_ETECSA bağlantısının üstüne tıklayın ((i) kısmına yani), ardından açılan sayfada önce “Statik” ardından bir aşağıda kalan “Otomatik” butonlarına tıklayın ve buradan çıkıp Safari’ye girin. Arama çubuğuna 1.1.1.1 yazıp Git’e basın. Bu noktada o kullanıcı adı ve parola girilen ekranın karşınıza gelmesi gerekiyor. Olmazsa birkaç kez aynı şeyi yapın, bir şekilde çalışıyor.

Küba'da İnternet
Plaza San Francisco de Asis’deki bu otel internet olan yerlerden birisi.

Küba’da İnternet Noktaları Nerelerde Var?

Küba’da internet noktasıyla en sık karşılaşabileceğiniz şehir tahmin edebileceğiniz üzere Havana. Pinar del Rio, Cienfuegos, Camagüey, Santiago de Cuba gibi bir sürü şehirde de internet noktaları mevcut. Bakmak isterseniz şurada detaylı bir listesini de yapmışlar ancak bunun doğruluğunu test edemediğimizi de ekleyeyim.

Bizim kesin bilgi olarak verebileceğimiz Havana’daki internet noktaları şunlar:

*Plaza Armas’ın ortasındaki park

*Ambos Mundos Hotel’in en üst katındaki restoran.

*Plaza San Francisco de Asis’deki Hotel San Felipe’nin önü (ve oturmak isterseniziçindeki kafesi)

*Plaja Vieja’daki Camara Oscura’nın her iki yanında kalan sokaklar. Bir tanesi Flamenko şovları olan restoranın önüne denk geliyor.

*Bunun dışında elinde telefonlarda zombi gibi duran insan toplulukları görürseniz bilin ki orası bir internet noktası.

1 Yorum

  • Ya… Müthiş bilgiler 👏👏👏 Kadın başıma, solo gezgin olarak Küba’ya gideceğim Kasım ayının ikinci yarısında. Birrrrr sürü blog inceledim, sizinki gibisi yok !
    Bi sorum var size : Gerçi kapkaç yok diye yazmışsınız ama geçen 1 Mayıs’da ğstelik grup olarak Havana’ya giden arkadaşım pek korkuttu beni bugün çünkü 2 kadın arkadaşı yanyana sabah sokakta yürürken, ikisinin de çantalarını (içinde pasaport ve parayla tabii) kapıp kaçmışlar. “Aman ha telefonunu ortalıkta eline alma ! Hele çapraz bile takmış olsan, içinde para-telefon olduğunu bildikleri için kapıp, kaçıyolar !” diye fena korkuttu beni bugün . Diğer bloglarda da sizin söylediğiniz gibi kapkaç açısından güvenli olduğu yazıyolar aslında ama çok güvenilir bulduğum için, size bir kez daha danışmak istedim bu konuyu…
    Çok teşekkürler.
    Saygılarımla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir