Bir Taşla Üç Kuş: Şirince Gezisi, Efes Antik Kenti Keşfi ve Key Museum

Key Museum İzmir
İkimiz de tam bir İzmir-severiz. Ortamlarda İzmir övüyor, İzmir’in modernliğini ve medeniyet seviyesini abartıp durmaktan haz alıyor, çok yüksek ihtimalle uzun vadede yaşımızı alıp saçlarını kısa, kabarık modelde kullanan, hafif sinirli ve 8 kedili laikçi teyze formunu alacağımızı ön görüyoruz. O sebeple bu sene karar verdik, İzmir’i daha iyi keşfedecek, daha da güzel öveceğiz, kimse bizi tutamaz. Tamam neredeyse çocukluğumuzdan beri her sene bir Çeşme’ye gitme durumumuz var ama, bizce o sayılmaz. O sebeple ne yaptık, hazır bu yaz arabayla Göcek’e kadar inmişken, dönüşte İzmir’e de uğrayalım, hem road trip’imizi şenlendirelim, hem de İzmir’i biraz daha yakından tanıyalım dedik.

Plan: İzmir’in merkezini keşfetme işini bir sonraki aya erteleyerek şöyle bir plana giriştik: Önce sıcak mıcak dinlemeden Efes Antik Kenti’ni gezeceğiz. (bu durumun ilerleyen günlerde buharlaşmamızla sonuçlanacağını henüz bilmiyorduk) Ardından Efes’e son derece yakın olduğu için (yaklaşık 10km uzaklıkta) herkesin öve öve bitiremediği Şirince’de konaklayacak ve Şirince Köyü’nü keşfedeceğiz. Son olarak İz TV’de 850 kez Key Museum’e dair bir program izleyip her seferinde de “abi buraları hep görmek lazım işte” cümlesini kurmaktan yorulduğumuz için nihayet Key Museum’u da görüp İstanbul’a geri döneceğiz. En azından güneyden gelince bu rota mantıklı oluyor. Şayet İstanbul’dan gidecekseniz tam tersini uygulayabilirsiniz, hepsi birbirine son derece yakın olduğu için bu da gayet mantıklı.

Efes Antik Kenti
Efes Antik Kenti

Efes Antik Kenti’ni duymamış olma ihtimalinizi bir kenara bırakarak (İlber Ortaylı aşağılaması yaptık) direkt konuya dalalım. Kentin tarihi aklımızın almadığı, parmak hesabını aşan dönemlere M.Ö 5000 yılına kadar dayanıyor. Gerek bir liman kenti olması, gerekse doğu ile batı arasında bir bağlantı sağlaması sebebiyle (bu jeopolitik konuma sevinme meselesi milattan önce de olsa popüler bir şeymiş demek) oldukça önemli bir kent olarak biliniyor. 2015 yılı itibarıyla UNESCO Dünya Miras Listesi’ne de giren bu antik şehir, aynı zamanda dönemi koşullarında değerlendirildiğinde mimari ve kent planlaması açısından da çok önemli bir örnek olarak kabul ediliyor. Tabii bu iş bizim yüzeysel anlatımımızla olacak iş değil, şayet konuya ilginiz varsa daha detaylı bir araştırmayı hak ediyor.

Efes İzmir
Türkiye’de, hatta dünya genelinde gördüğümüz en efsane antik kentlerden biri olan Efes, Selçuk’ta yer alıyor. İzmir’den bihaber olanlar için, Selçuk – İzmir merkez arası 80 km mesafede, yani kocaman bir çılgın değilseniz arabanızın olması dev bir artı puan olabilir. Bir diğer AŞIRI önemli önerimiz ise, buraya mümkünse yaz aylarında gitmemeniz. Zira havanın ekstrem sıcaklığının yanı sıra antik kent bölgesi içindeki mermer zeminden yansıyan güneş ışınları tam anlamıyla adamın anasını ağlatıyor ve 10 dakika içinde ya buharlaşma ya da terleyerek 4 kiloya düşme tehlikesi geçiriyorsunuz. Biz Ağustos ayında gittiğimiz için kendimizi çok zeki zannederek gezimizi akşam 18:00’den sonraya bırakmamıza rağmen perişan ve şemsiyesiyle gezen profesyonel Asyalı turistlerin de maskarası olduk, ona göre.

Efes Antik Kenti
Efes’e gittiğinizde gözden kaçırmanız pek mümkün olmamasına rağmen nereleri mutlaka görmelisiniz onu da atlamayalım: Celsius Kütüphanesi, Büyük Tiyatro ve Yamaç Evler. Zaten şehre giriş yaptıktan sonra dev ağaçların altındaki yoldan ilerleyip sola doğru döndüğünüzde girizgahı Tiyatro ile yapmış olacaksınız. Ardından Celsius Kütüphanesi’ne ve diğer bölgelere doğru ilerleyebilirsiniz. Bu arada içeride tuvalet ve hamam olarak kullanılan bölümü de görecek ve fazla açık görüşlü değilseniz bayağı garipseyeceksiniz. Zira o dönemde tuvalet ve hamam bölümü aynı zamanda bir sosyalleşme alanı olarak da görüldüğü için insanlar basbayağı yan yana takılıp bir yandan konuşup bir yandan ihtiyacını gideriyormuş. (asdgajs biz 8 yaşındayız galiba, gülmeden duramıyoruz) Buraya dünyanın en büyük tarihçisi de gelse seviyesiz espriler yapar arkadaşlar, çekinmeyin siz de yapın, utanacak sıkılacak bir şey yok. Onlar utanmıyormuş, biz mi utanalım…..

*Efes civarına gelmişken bazı kaynaklara göre Meryem Ana’nın yaşadığı son ev olarak kabul edilen Meryem Ana Evi’ni ve St. Jean Kilisesi’ni de görebilirsiniz. İkisi de antik kent civarında yer alıyor.

*Efes Antik Kenti’ne giriş ücreti 40 TL. Müze Kart ile giriş ücretsiz. Bizce Müze Kart süper yararlı bir şey, şuradan temin edebiliyorsunuz, ancak genellikle müze girişlerindeki gişelerde de alınabiliyor.

Şirince
Şirince

Özellikle şu 2012’de Maya Takvimi’ne göre dünyanın sonunun geleceği ve yalnızca Will Smith’in yanına sığınanların hayatta kalabileceği meselesi zirve yaptıktan sonra iyice popülerleşen Şirince Köyü ile ilgili enteresan durumlar var. Çok yüksek ihtimalle bu köy bundan birkaç yıl önce hakikaten adının hakkını veren şirin ötesi bir yerdi. Lakin büyük ihtimalle sonradan gerek Türkiye’de yaşanan durumlar, gerek yerli ve yabancı turist sayısının azalması nedeniyle burada işler değişmeye başladı. Bizim gözlemlerimize göre Şirince şu anda o über sempatik, sevimli köy tadında bir yer olmaktan çok uzakta. Esnafın yaklaşımı kendinizi “yürüyen dolar işareti” gibi hissetmenize sebep oluyor. Gülen bir yüz, gerçekten içten bir yaklaşım görebilmek pek mümkün değil gibi. Tabii ki bunu tüm Şirince sakinlerine yakıştırmak doğru olmaz, zira yerlisiyle oturup konuşunca çok sıcak ve yardımsever insanlara denk gelebiliyorsunuz. Ama, genele bakılırsa durum bu…

Şirince Köyü
*Aslında Şirince’de konaklamanızı gerektirecek bir durum yok, tam bir geçerken görmelik yer tadında. Lakin delicesine şarap tadımı yapmak gibi bir niyetiniz varsa ya da rotanız açısından burada konaklamak uygun oluyorsa Kırkınca Otel’i önerebiliriz. Hem çalışan herkes gayet sevimliydi, hem lokasyonu arabayla ya da yürüyerek ulaşabilmek için gayet uygundu, hem de merkezi bir noktada yer alıyor. Ayrıca Şirince’ye tepeden bakabileceğiniz teraslarında kahvaltı da yapabilirsiniz, gayet tatlı. Eğer civardaki diğer otellere de bakmak niyetindeyseniz, otelz.com‘a göz atabilirsiniz orada uygun otel seçenekleri oluyor.

*Şirince Köyü’nü dolaşırken evlerin ve sokakların güzelliği elbet dikkatinizi çekecektir. Sebebini doğru tahmin ediyorsunuz (evet Türkiye’de mimari açıdan güzel bir köy görünce sebep arıyoruz ne olmuş) zamanında burada Rumlar yaşıyormuş. Mübadele döneminde maalesef buradan ayrılmak durumunda kalmışlar.

Şirince Köyü
*Şirince’nin şarapları ile ünlü olması meselesine bir açıklık getirelim, çünkü ortada bayağı saçma bir durum var. Orada öğrendiğimize göre Şirince şaraplarının büyük bir kısmı Şirince’de üretilmiyor. Üzümler de Şirince’ye ait değil. Meyve şarapları ise çoğunlukla marketlerde de bulabileceğiniz şaraplar. Üstelik markette 1’e aldığınızı orada 5’e satıyorlar. Üzdünüz bizi Şirince esnafı.

*Şirince Köyü’ne kadar gelmişken St. John Kilisesi’ni ve hediyelik eşyacıların yer aldığı köy çarşısını gezmeden de dönmeyiniz efenim. Kiliseye gün batımı saatlerinde giderseniz güzel bir manzarası oluyor, açıkçası onun dışında çok bir olayı yok. Hediyelik eşya çarşısının da çok bir olayı olduğundan değil, “her yerde magneet, yerleerdee magneet” tadında bir durum var. Oraya da gidin diyoruz çünkü bizim gözlemlerimize katılıp katılmadığınızı merak ediyoruz. Instagram’da konuyla ilgili paylaşım yaptığımızda onlarca insanın Şirince’ye sinirlenmesine dönüşen acayip bir sürece girmiştik ama, bakalım siz de öyle düşünecek misiniz?

Key Museum
Key Museum

Adını okurken adamı tereddüte düşüren Key Museum’u İZ TV’de 23423 kez burayla ilgili bir program görmemiz sonucu keşfettik. İlk etapta Türkiye’de olduğunu bile kavrayamamışken programı doğru düzgün konsantre olmuş bir biçimde izleyince müzenin Torbalı’da olduğunu öğrenip “OHA TÜRKİYE’DE BÖYLE BİR MÜZE Mİ VAR” tepkisinin ardından buraya gitmeyi gönlümüze yazdık ve Şirince & Efes gezimizin içine bu müzeyi de katmaya karar verdik. Key Museum Murat ve Selim Özgörkey’in araba koleksiyonundan oluşuyor. İçeride 130’un üzerinde araba, motosiklet ve araba modelleri (yaklaşık 2550 adet) var. Burası abartısız bir şekilde bizim Türkiye’de gezdiğimiz en iyi dizayn edilmiş, en özellikli müzelerden biri, gerçekten bayıldık! Şayet o taraflara yolunuz düşerse mutlaka gidin deriz.

Key Museum Torbalı

3 Yorum

  • Yine bol gülmeceli, gülerken düşündürmeceli, düşünürken tatil planı yapmacalı, plan yaparken.. Tamam tamam bu kadar yeter 🙂 Şirince konusu kanayan bir yaraydı, el attığınız iyi oldu. Laikçi teyze geyiğine de çok güldüm. Hay siz yaşayın emi 🙂

  • Sirinceyi daha 3 gun once ziyaret ettim. Esnafi gercekten soylediginiz gibiydi ayrica kilisenin icinde sirinceli esnaf kadinlarin hikayesinin anlatildigi bir sergiyle karsilastik bu ne simdi? Olduk. Sirincenin tek guzel yeri tiyatro medresesi ve ali nesin matematik koyudur. Sanirim siz burayi ziyaret etmediniz. Ozellikle tiyatro medresesindeki tiyatro gosterilerine denk gelseydiniz cok keyifli bir hale donusebilirdi geziniz:)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir