Sinsi Bir Gezgin Sorunsalı: Yurtdışında Bahşiş Vermek

Yurtdışına tatile gitmek zahmetli iştir, bol hazırlık gerektirir. Ülkenizden ve ana dilinizden uzak olacağınızı bilmenin getirdiği son derece gereksiz “ulan bir şey unutmayayım şimdi orada bulamam” paniğiyle, en tuhaf ihtimalleri göz önünde bulundurarak, abuk subuk detayları düşünür, alakasız şeyleri bile yanınıza almaya çalışırsınız. Eğer benim gibi “ya görmek istediğim bir yeri unutursam?” ya da “ya benim bilmediğim çok güzel bir yer varsa ve kaçırırsam?” sorularını düşünecek kadar kontrolden de çıktıysanız, her şeyi, her yeri araştırmaya başlarsınız. Fakat bazen arada küçük detaylar gözden kaçabiliyor. Bunlardan bir tanesi de şüphesiz ki bahşiş meselesi. Oraya gidene kadar aklınızın ucundan bile geçmez. Hem niye onu düşünesiniz ki? Fakat X ülkesine gidip, Y kafesine bir masaya oturduktan, güzelce yemeğinizi yedikten sonra birden aklınıza geliverir, “Ben şimdi bunlara ne kadar bahşiş bırakacağım?”. O yüzden, gitme ihtimaliniz olabilecek birkaç ülkede, ne oranda bahşiş vermeniz gerektiğine dahil küçük bir rehber hazırladık ve bu saçma soruna çözüm getirmeye karar verdik. İşte OitheBlog’dan DEV HİZMET.

522dec7625e2b

AMERİKA: Amerika’da bahşiş, garsonların geçim kaynağı. Dolayısıyla bahşiş konusunda en cömert davranmanız gereken ülke Amerika. Evet beklentileri büyük, evet az bırakırsanız sizden nefret edebilirler ve bir dahaki gidişinizde yemeğinize tükürebilirler.

Bahşiş Beklentisi: Allah ne verdiyse. (%18/%20)

FRANSA: Burada bahşiş durumları daha bize göre. Zaten genellikle getirilen hesaba servis bedeli ekliyorlar ama yine de bahşiş beklentisi söz konusu. Sakın burada yaptığınız gibi hesabı inceleyip “Bi’ dakka birader ya servis bedeli ne oluyor?” diye efelenmeyin. Orada durum bu.  Paris’teyken gözlemlediğim kadarıyla, özellikle kafelerde bahşiş bırakmadan kaçanlar çok oluyor. Siz yapmayın tabi.

Bahşiş Beklentisi: Kenardan kaçamıyorsan biraz koy. %10

ÇİN, JAPONYA, KORE: Bu 3 ülkeyi bir

arada yazmamın nedeni “çekik” olmaları değil. Rica ederim ırkçılık yapmayın. Bunları bir trio halinde yazdım çünkü, bu tatlışlar cebinizin dostu ülkeler. Kimsenin bahşiş beklentisi falan yok, kafanız rahat.  Yiyin, için, yediğinizin parasını verip kalkıp gidin. “Az mı bıraktım”, “Çok mu oldu birazını alayım” falan diye düşünmeye hiç gerek yok. Kültürlerinde bahşiş bırakmak diye bir şey yok çünkü.

Bahşiş Beklentisi: Yok.

AVUSTURALYA: Burada bir 10-15 yıl öncesine kadar bahşiş vermek gibi bir durum yokmuş. Ancak son zamanlarda böyle bir beklenti başlamış. Halen bir zorundalık halinde olmasa da, özellikle çok memnun kaldığınız bir hizmet alırsanız, abartmayacak şekilde bahşiş bırakabilirsiniz.

Bahşiş Beklentisi: Gönlünüzden ne koparsa. (max %10)

ÇEK CUMHURİYETİ: Burada durum Amerika kadar vahim olmasa da, sakın bahşiş bırakmadan kalkmayın, bakın benden size bir dost tavsiyesi. Ben bahşiş bırakmayı unuttuğum için arkamdan koşup, beni tüm Çek alemine rezil ettiler. Aman diyeyim.

Bahşiş Beklentisi: Arkanızdan konuşturmayacak kadar. (%10)

İSPANYA: İspanya’da yapacağınız şey belli: Yuvarlayın. 23 euro mu geldi? Yapıştırın 25’i. Neden? Çünkü burada bahşiş verseniz de oluyor, vermesiniz de. Ama özellikle turist olduğunuz bilincindelerse, genellikle bir bahşiş beklentisi söz konusu oluyor. Verin şu bahşişi de bizi maskara etmeyin elin ülkesinde.

Bahşiş Beklentisi: Kaça yuvarlıyorsan. (Anladınız siz)

BREZİLYA: Eğer hesabınıza %10 servis bedeli eklenmişse, bahşiş vermenize gerek yok. Baktınız eklenmemiş o zaman aynı oranda bahşiş bırakabilirsiniz. Öyle çılgın bir beklenti yok. Görüyorsunuz, her şey Amerika’nın başının altından çıkıyor.

Bahşiş Beklentisi: Samba’nın hatrına.

İTALYA: İtalyanlara kendimizi benzetme çabalarımızın zaferle sonuçlanabileceği sayılı konulardan biri bahşiş. %10 gibi bir oran gayet yeterli ve makul. Eğer garson çok yakışıklı ya da güzelse öpebilirsiniz de bence.

Bahşiş Beklentisi: Öpücük+İstanbul’da ne veriyorsan.

İNGİLTERE: İngilizler bahşişi hiçbir şekilde hoş karşılamazlar, sakın bırakmayın. Şaka şaka, İngilizler biraz daha para kazanma fırsatını hiç geri teperler mi? Bu ırkçı esprimden yola çıkarak, İtalya ya da Brezilya’da olduğu gibi servis bedelinin eklenip eklenmediğine bakın ve duruma göre bir şeyler bırakın.

Bahşiş Beklentisi: 3 de yetmez 5 tane.

MISIR: Burada öyle çok büyük bir beklenti yok ancak hiç bırakmamak da olumlu karşılanmayabilir. %5 yeterli olacaktır ama çok bonkör gününüzdeyseniz %10a kadar çıkabilirsiniz.

Bahşiş Beklentisi: Gününüze göre.

110302-MINT-TIPSa (1)

4 Comments

  1. Pingback: Pilotaj Haber - Global Havacılık Haberleri — NEREYE UÇALIM? (PARİS)

  2. Esin

    Bu yorum, hayatımda bir blog/yorum/haber vb. için yazdığım ilk yorumdur çünkü bu yazı da tartışmasız hayatımda okuduğum en faydalı seyahat yazısıydı! Şapka çıkardım. :) (Bu arada Paris yazını da okudum, ona da çıkardım ama yorum yazmadım tabi.) :)

  3. Amerika’da yıllarca garsonluk yapmış biri olarak bahşiş bizim hakkımız söke söke alırız 😀 Şaka bir yana Amerika’da tip olayının bu şekilde olması birazda işletmelerden kaynaklanıyor. Calisan garsonlara verilen saatlik ucret cok dusuk miktarlar ( saatlik 2.5-4 dolar gibi ). O yuzden tip cok onemli garsonlar icin. Ayrica iyi tip alabilmek icin servisi kusursuz yapmaya calisiyorsunuz ve misafirde mutlu bir sekilde ayriliyor.

  4. Eğer ülkenin bahşiş uygulaması hakkında bir fikrim yoksa basitçe hesabın %5-10’u kadar bir miktarı bırakmaya özen gösteriyorum. Çoğu yerde kabul gören bir uygulama.

Leave a Reply